SEO i UX – dlaczego doświadczenie użytkownika jest takie ważne?

Czy pamiętasz o tym, kto znajduje się po drugiej stronie? Pamiętasz o istnieniu użytkownika Twojej strony – odwiedzającego, który nie wie jeszcze nic o Twojej firmie i który dopiero poprzez przeglądanie Twojej witryny będzie mógł Cię poznać?

Wyobraź sobie, że po wejściu na stronę www jest zainteresowany Twoją usługą, ale nie może znaleźć do Ciebie kontaktu – zirytowany wraca do wyników wyszukiwania i decyduje się na inną firmę. A może próbuje zrobić zakupy w Twoim e-sklepie, ale ścieżka zakupowa wprowadza go w błąd?

Dlatego tak ważne jest odpowiednie zaprojektowanie strony w procesie pozycjonowania, zwłaszcza jeśli nie zależy ci tylko na wysokich pozycjach. Google jest wyszukiwarką w dużej mierze bazującą na tekstach, dlatego tak wielu specjalistów kładzie na nie szczególny nacisk. Ale czy zawsze są one wdrażane w przydatny sposób dla użytkownika?

User Experience – całość interakcji

Na UX składają się wszystkie działania i interakcje między użytkownikiem a firmą, użytkownikiem a usługami czy użytkownikiem i produktami. Ponieważ jednym z pierwszych punktów styczności Twojego potencjalnego klienta z Twoją firmą jest strona www, powinna być ona jak najlepiej zaprojektowana, by doświadczenie wiązało się z pozytywnymi emocjami. UX bada, jakie są potrzeby i oczekiwania użytkownika – i podpowiada, jak tworzyć produkty oraz systemy, by były zgodne z tymi wytycznymi.

SEO czy UX? Co jest ważniejsze? A może tak w parze…

Jako przykładem posłużę się wynikami zapytania w google.pl dla wyrażenia “hydraulik poznań”.

Top1

Pierwsze miejsce osiąga strona, która na stronie głównej ma prawie 35 tyś znaków tekstu z praktycznie jedynym elementem rozdzielającym. Faktem jest, że poniekąd pewnie ta duża ilość znaków pozwoliła osiągnąć pierwszą pozycję, ale jak wygląda konwersja? Jakie odczucie ma potencjalny klient, który odwiedzając tą stronę z pewnością zmuszony będzie do kilkukrotnego użycia scrolla. Bardzo obszerna boczna nawigacja również nie jest prosta w odbiorze. Dobrze, że numer telefonu został umieszczony kilkukrotnie w większej ilości miejsc 🙂

Pamiętajmy, że algorytmy Google są coraz bardziej udoskonalane pod kątem przydatności serwisu dla użytkownika, dlatego umie szczanie treści, która jest praktycznie w kółko o tym samym wkrótce może przestać tak dobrze przekładać się na wyniki strony na dane wyrażenie.

Top2

Zdecydowanie bardziej przyjazna strona dla użytkownika, mająca dziesięciokrotnie mniej treści, jednak skupiono się na jej odpowiednim formatowaniu i jej przydatności dla potencjalnego klienta. Nawigacja jest również bardziej przyjazna oraz intuicyjna – zawiera kluczowe dla użytkownika zakładki.

Z pewnością pierwszy wynik jest bardziej klikany niż drugi, jednak pytanie jak wygląda konwersja? Czy skontaktowałbyś się z właścicielem pierwszego czy drugiego serwisu? Z pewnością każdy z użytkowników szukając hydraulika przed nawiązaniem kontaktu będzie chciał również sprawdzić informacje na temat możliwych cen, oferty i referencji od innych klientów. Na której stronie to będzie łatwiejsze?

Każda sekunda przebywania Twojego odbiorcy na stronie www ma ogromne znaczenie. Jeśli jego doświadczenie nie będzie pozytywne, odrzuci Cię i wybierze Twoją konkurencję. Właśnie dlatego tak istotne jest odpowiednie projektowanie doświadczenia, czyli UX.

Wniosek – SEO i UX powinny iść z sobą w parze. Czasy “ściany tekstów” może i jeszcze działają, ale czy przekładają się na to, na czym głównie zależy klientom, czyli konwersji?

 

Jak powinno być?

Prosto, skutecznie i logicznie! Te trzy cechy to przepis na sukces każdej strony www. Powinna być przyjazna dla użytkownika, a więc odpowiadać na jego pytania, prezentować mu w klarowny sposób usługi lub produkty oraz jasno wyznaczać ścieżkę zakupową czy też kontakt do przedstawicieli firmy. Nie oznacza to jednak, że musimy zgadywać najbardziej logiczne rozwiązania – UX to spis pewnych ogólnych zasad projektowania stron www oraz szereg narzędzi, dzięki którym możemy indywidualnie i precyzyjnie mierzyć naszą konkretną grupę odbiorców. Rozwiązania UX’owe da się również pogodzić z elementami koniecznymi do umieszczenia w serwisie w procesie pozycjonowania, tak aby osiągać wysokie pozycje na promowane wyrażenia.

Analityczne spojrzenie na projekt

W jaki sposób bada się użyteczność? Narzędzi jest wiele, a wymienić warto:

  • Google Analytics,
  • ankiety,
  • eye-tracking, click maps
  • indywidualne wywiady pogłębione,
  • contextual inquiry,
  • benchmarking i analizę konkurencji,
  • testy użytkowników,
  • szablony podejścia do problemu, np.: Business Model Canvas , Customer Journey Map, Value Proposition.

Ale… dlaczego to robimy?

Dlaczego badanie aktywności użytkowników ma tak ogromne znaczenie? Bo pozwala zwiększyć sprzedaż! Jeśli przedstawimy klientowi stronę dopasowaną do jego potrzeb, odpowiadającą na jego pytania, opowiadającą ciekawą historię Twojej firmy i budzącą pozytywne emocje, okaże się, że chętniej skorzysta właśnie z Twojej oferty. Nie będzie miał powodu, by przechodzić na konkurencyjne strony. Nie będzie chciał porzucać pozytywnego doświadczenia. Pamiętaj jednak, że aby mieć sprzedaż najpierw konieczne jest pozyskanie klienta a najtańszym i w większości przypadków najlepiej konwertującym źródłem ruchu jest ruch organiczny. Dlatego bardzo ważne jest konsultowanie projektu strony z specjalistą SEO.

Wspólna praca projektanta oraz pozycjonera przyniesie znacznie lepszy efekt zarówno w postaci ruchu jak i konwersji poprzez dobrze zaprojektowaną stronę.

 

Neadoo Digital

Neadoo Digital

Neadoo Digital to dynamiczna i innowacyjna agencja marketingowa, która przede wszystkim specjalizuje się w pozycjonowaniu stron internetowych oraz prowadzeniu skutecznych kampanii reklamowych w Google Ads. Z pasją tworzymy efektywne strategie SEO, które odpowiadają na unikalne potrzeby naszych klientów. Naszym głównym celem jest pomagać firmom, niezależnie od ich wielkości, osiągnąć sukces na arenie cyfrowej, zwiększając ich widoczność i generując wartościowy ruch na ich stronach internetowych.