Analiza profilu linków – poznaj sprawdzone narzędzia i strategie
Profil linków danej witryny (liczba i jakość linków zewnętrznych prowadzących do strony to jeden z najistotniejszych elementów mających wpływ na efekty pozycjonowania. Czy jednak profil linków Twojej strony na pewno jest wartościowy? Możesz to sprawdzić – przeprowadź analizę profilu linkowego za pomocą specjalistycznych narzędzi SEO. Jak to zrobić?
Linki przychodzące – czym są i jaki mają wpływ na SEO?
Linki przychodzące to odnośniki prowadzące do Twojej witryny, które pochodzą z zewnętrznych witryn. Jeśli użytkownik kliknie w link, zostanie przeniesiony na Twoją stronę. Linki można podzielić wg atrybutów:
- nofollow – linki te nie mają wpływu na efekty pozycjonowania i nie przenoszą mocy strony linkujące,
- dofollow – linki te wpływają na efekty SEO i przekazują autorytet z domeny linkujące do linkowanej. Im więcej wartościowych linków dofollow prowadzących do Twojej strony, tym większy autorytet Twojej witryny wg robotów Google.
Ocena profilu linkowego witryny – dlaczego warto?
Jakie korzyści przyniesie Ci regularna analiza profilu liniowego? Dzięki niej:
- znajdziesz nowe miejsca, w których warto umieścić linki do Twojej strony,
- będziesz mógł porównać swoją pozycję z konkurencją,
- znajdziesz inspirację dla swoich działań w zakresie link buildingu,
- sprawdzisz efekty współpracy z zewnętrzną firmą, której powierzyłeś link building,
- pozyskasz nowych partnerów do współpracy w zakresie linków,
- wzmocnisz efekty pozycjonowania i zbudujesz autorytet witryny.
Jak oceniać profil linkowy strony – pierwsze kroki
Chcesz ocenić profil linkowy swojej witryny? Zwróć uwagę na następujące elementy:
- trafność – linki powinny być umieszczone w witrynach i podstronach, które są powiązane z Twoją działalnością; link również powinien być umieszczony w odpowiednim kontekście, związanym z tematyką artykułu,
- miejsce umieszczenia linku – największą wartość będą przynosić linki umieszczone w głównym panelu treści lub w boxach w treści;
- jakość i autorytet domeny – wartościowe linki umieszczone są w witrynach o uznanym autorytecie – mają one duży ruch i dobrą widoczność w Google, a także wartościową historię,
- liczbę linków prowadzących do strony – pamiętaj jednak, że dużą liczba linków ze stron niskiej jakości może mieć negatywny wpływ na SEO strony,
- tempo przyrostu linków – linki powinny wzrastać stopniowo – nagły przyrost może oznaczać, że linki były kupowane,
- treści anchorów (teksty-kotwice umieszczone na linkach) – powinny być różnorodne,
- podstrony w Twojej witrynie, do których najczęściej prowadzą linki – powinny być to najważniejsze podstrony w witrynie.
Narzędzie Ahrefs do kompleksowej analizy profilu linkowego
Ahrefs to narzędzie SEO, które możesz wykorzystać do kompleksowej analizy swojej strony pod kątem pozycjonowania. Jeden z modułów – Site Explorer – dotyczy analizy profilu linkowego. Po wpisaniu adresu swojej witryny lub wybranej podstrony sprawdzisz podstawowe dane o profilu linkowym. Obejmują one:
- liczbę i jakość linków w stosunku do konkurencji – poprzez wskaźnik Ahrefs Rank,
- siłę profilu linkowego danego adresu URL – wskaźnik UR (URL Rating),
- siłę profilu linkowego całej domeny w 100-stopniowej skali w stosunku do konkurencyjnych stron (wskaźnik DR – Domain Rating).
Podstawowe informacje o profilu linkowym witryny w Ahrefs, źródło: ahefs.com
Na tej podstawie możesz sprawdzić, jak prezentuje się profil linkowy Twojej strony na tle konkurencji. Nie są to jednak wszystkie dane o linkach zewnętrznych, które znajdziesz w Ahrefsie. Co jeszcze powinieneś przeanalizować, by trafnie ocenić strategię budowania linków?
- linki nowe, utracone i uszkodzone – jakie linki pozyskałeś w ostatnim czasie, jakie linki utraciłeś, a które zostały uszkodzone np. ze względu na usunięcie danej podstrony? Narzędzie poinformuje Cię o przyczynie utraty lub uszkodzenia linku, dzięki czemu będziesz mógł skontaktować się z właścicielem witryny, by przywrócić link.
- jaką siłę ma profil linkowy witryn, które odsyłają do Twojej strony,
- które podstrony w Twojej witrynie mają najwięcej linków odsyłających,
- w jaki sposób profil linkowy buduje Twoja konkurencja – w jakich witrynach umieszcza swoje linki,
- jakie jest tempo przyrostu linków – czy linki przyrastają równomiernie,
- treści anchorów – jakie treści linków są najbardziej popularne, czy jest to nazwa Twojej marki, czy może nazwa usługi?
Narzędzie Ahrefs wygeneruje listę anchorów, czyli treści linków prowadzących do Twojej witryny.
Analiza backlinków w Majestic SEO
Drugim z narzędzi, które możesz wykorzystać do sprawdzenia jakości profilu linków swojej witryny, jest Majestic SEO. Podobnie jak Ahrefs, ocenia ono siłę i wartość profilu liniowego na podstawie liczby i jakości linków prowadzących do strony. Wskaźniki w Majestcic SEO to:
- Trust Flow, który ocenia jakość domeny, z której pochodzi link,
- Citation Flow – ocenia jakość linku – bierze pod uwagę liczbę backlinków, które do niego prowadzą.
Oba wskaźniki powinny znajdować się na podobnym poziomie. Wysoki wskaźnik Citation Flow może świadczyć o dużej liczbie linków ze stron o niskim autorytecie. Z kolei niski wskaźnik trust Flow oznacza, że masz mało linków prowadzących dos trony (być może zbyt mało), ale mają one wysoką jakość.
Oprócz głównych wskaźników w Majestic SEO znajdziesz informacje o:
- typach linków (dofollow, nofollow, tekstowe, graficzne, przekierowane),
- historycznych linkach pozyskanych przez witrynę – Twoją lub Twojej konkurencji,
- innych linkach na danej podstronie – ich zagęszczeniu oraz witryn, do których kierują,
- linkach prowadzących do konkretnego adresu URL.
Podział linków w narzędziu Majestic SEO
Inne narzędzia, dzięki którym przeanalizujesz profil linków, to:
- Surfer,
- SEMRush,
- Backlink Watch,
- Rank Signals,
- MonitorBacklinks,
- SiteCondition.
Podsumowanie
Analiza profilu linkowego witryny to nie tylko szansa na lepsze efekty pozycjonowania, ale także na znalezienie inspiracji i rozwój linków prowadzących do Twojej strony. Niezależnie od tego, jakie narzędzie wybierzesz, będziesz w stanie wyeliminować błędy w profilu linkowym i zrzec się uszkodzonych linków. Wszystko to bez żmudnej, ręcznej analizy.
Katarzyna Nowak – specjalistka ds. marketingu internetowego w agencji widoczni.com.
Na co dzień tworzy treści na firmowego bloga, dzieląc się wiedzą o marketingu internetowym.