profil linkowy

Analiza profilu linków – poznaj sprawdzone narzędzia i strategie

Profil linków danej witryny (liczba i jakość linków zewnętrznych prowadzących do strony to jeden z najistotniejszych elementów mających wpływ na efekty pozycjonowania. Czy jednak profil linków Twojej strony na pewno jest wartościowy? Możesz to sprawdzić – przeprowadź analizę profilu linkowego za pomocą specjalistycznych narzędzi SEO. Jak to zrobić?

 

Linki przychodzące – czym są i jaki mają wpływ na SEO?

Linki przychodzące to odnośniki prowadzące do Twojej witryny, które pochodzą z zewnętrznych witryn. Jeśli użytkownik kliknie w link, zostanie przeniesiony na Twoją stronę. Linki można podzielić wg atrybutów:

  • nofollow – linki te nie mają wpływu na efekty pozycjonowania i nie przenoszą mocy strony linkujące,
  • dofollow – linki te wpływają na efekty SEO i przekazują autorytet z domeny linkujące do linkowanej. Im więcej wartościowych linków dofollow prowadzących do Twojej strony, tym większy autorytet Twojej witryny wg robotów Google.

 

Ocena profilu linkowego witryny – dlaczego warto?

Jakie korzyści przyniesie Ci regularna analiza profilu liniowego? Dzięki niej:

  • znajdziesz nowe miejsca, w których warto umieścić linki do Twojej strony,
  • będziesz mógł porównać swoją pozycję z konkurencją,
  • znajdziesz inspirację dla swoich działań w zakresie link buildingu,
  • sprawdzisz efekty współpracy z zewnętrzną firmą, której powierzyłeś link building,
  • pozyskasz nowych partnerów do współpracy w zakresie linków,
  • wzmocnisz efekty pozycjonowania i zbudujesz autorytet witryny.

Jak oceniać profil linkowy strony – pierwsze kroki

Chcesz ocenić profil linkowy swojej witryny? Zwróć uwagę na następujące elementy:

  • trafność – linki powinny być umieszczone w witrynach i podstronach, które są powiązane z Twoją działalnością; link również powinien być umieszczony w odpowiednim kontekście, związanym z tematyką artykułu,
  • miejsce umieszczenia linku – największą wartość będą przynosić linki umieszczone w głównym panelu treści lub w boxach w treści;
  • jakość i autorytet domeny – wartościowe linki umieszczone są w witrynach o uznanym autorytecie – mają one duży ruch i dobrą widoczność w Google, a także wartościową historię,
  • liczbę linków prowadzących do strony – pamiętaj jednak, że dużą liczba linków ze stron niskiej jakości może mieć negatywny wpływ na SEO strony,
  • tempo przyrostu linków – linki powinny wzrastać stopniowo – nagły przyrost może oznaczać, że linki były kupowane,
  • treści anchorów (teksty-kotwice umieszczone na linkach) – powinny być różnorodne,
  • podstrony w Twojej witrynie, do których najczęściej prowadzą linki – powinny być to najważniejsze podstrony w witrynie.

Narzędzie Ahrefs do kompleksowej analizy profilu linkowego

Ahrefs to narzędzie SEO, które możesz wykorzystać do kompleksowej analizy swojej strony pod kątem pozycjonowania. Jeden z modułów – Site Explorer – dotyczy analizy profilu linkowego. Po wpisaniu adresu swojej witryny lub wybranej podstrony sprawdzisz podstawowe dane o profilu linkowym. Obejmują one:

  • liczbę i jakość linków w stosunku do konkurencji – poprzez wskaźnik Ahrefs Rank,
  • siłę profilu linkowego danego adresu URL – wskaźnik UR (URL Rating),
  • siłę profilu linkowego całej domeny w 100-stopniowej skali w stosunku do konkurencyjnych stron (wskaźnik DR – Domain Rating).

Podstawowe informacje o profilu linkowym witryny w Ahrefs

Podstawowe informacje o profilu linkowym witryny w Ahrefs, źródło: ahefs.com

 

Na tej podstawie możesz sprawdzić, jak prezentuje się profil linkowy Twojej strony na tle konkurencji. Nie są to jednak wszystkie dane o linkach zewnętrznych, które znajdziesz w Ahrefsie. Co jeszcze powinieneś przeanalizować, by trafnie ocenić strategię budowania linków?

  • linki nowe, utracone i uszkodzone – jakie linki pozyskałeś w ostatnim czasie, jakie linki utraciłeś, a które zostały uszkodzone np. ze względu na usunięcie danej podstrony? Narzędzie poinformuje Cię o przyczynie utraty lub uszkodzenia linku, dzięki czemu będziesz mógł skontaktować się z właścicielem witryny, by przywrócić link.
  • jaką siłę ma profil linkowy witryn, które odsyłają do Twojej strony,
  • które podstrony w Twojej witrynie mają najwięcej linków odsyłających,
  • w jaki sposób profil linkowy buduje Twoja konkurencja – w jakich witrynach umieszcza swoje linki,
  • jakie jest tempo przyrostu linków – czy linki przyrastają równomiernie,
  • treści anchorów – jakie treści linków są najbardziej popularne, czy jest to nazwa Twojej marki, czy może nazwa usługi?

anchor text - tekst zakotwiczeń

Narzędzie Ahrefs wygeneruje listę anchorów, czyli treści linków prowadzących do Twojej witryny.

 

Analiza backlinków w Majestic SEO

Drugim z narzędzi, które możesz wykorzystać do sprawdzenia jakości profilu linków swojej witryny, jest Majestic SEO. Podobnie jak Ahrefs, ocenia ono siłę i wartość profilu liniowego na podstawie liczby i jakości linków prowadzących do strony. Wskaźniki w Majestcic SEO to:

  • Trust Flow, który ocenia jakość domeny, z której pochodzi link,
  • Citation Flow – ocenia jakość linku – bierze pod uwagę liczbę backlinków, które do niego prowadzą.

 

Oba wskaźniki powinny znajdować się na podobnym poziomie. Wysoki wskaźnik Citation Flow może świadczyć o dużej liczbie linków ze stron o niskim autorytecie. Z kolei niski wskaźnik trust Flow oznacza, że masz mało linków prowadzących dos trony (być może zbyt mało), ale mają one wysoką jakość.

 

Oprócz głównych wskaźników w Majestic SEO znajdziesz informacje o:

  • typach linków (dofollow, nofollow, tekstowe, graficzne, przekierowane),
  • historycznych linkach pozyskanych przez witrynę – Twoją lub Twojej konkurencji,
  • innych linkach na danej podstronie – ich zagęszczeniu oraz witryn, do których kierują,
  • linkach prowadzących do konkretnego adresu URL.

podział linków zwrotnych w narzędziu majestic

Podział linków w narzędziu Majestic SEO

 

Inne narzędzia, dzięki którym przeanalizujesz profil linków, to:

  • Surfer,
  • SEMRush,
  • Backlink Watch,
  • Rank Signals,
  • MonitorBacklinks,
  • SiteCondition.

Podsumowanie

Analiza profilu linkowego witryny to nie tylko szansa na lepsze efekty pozycjonowania, ale także na znalezienie inspiracji i rozwój linków prowadzących do Twojej strony. Niezależnie od tego, jakie narzędzie wybierzesz, będziesz w stanie wyeliminować błędy w profilu linkowym i zrzec się uszkodzonych linków. Wszystko to bez żmudnej, ręcznej analizy.

 

 

specjalistka ds. marketingu internetowego
Katarzyna Nowak – specjalistka ds. marketingu internetowego w agencji widoczni.com.

Na co dzień tworzy treści na firmowego bloga, dzieląc się wiedzą o marketingu internetowym.

Skomentuj