zdjęcie przedstawiające wykres wahający się wzdłuż osi Y

Co to jest konwersja?

KONWERSJA  – To określone przez nas działanie, które zostało wykonane przez klienta. Konwersja ma miejsce wtedy, gdy np. klient wykona na naszej stronie ważną dla nas czynność – zapisze się do newslettera czy też dokona zakupu w naszym sklepie.

Czynnikiem, który będzie dla nas istotny, jest w tym przypadku współczynnik konwersji.

Współczynnik konwersji (ang. Conversion Rate) – to nic innego jak ilość wykonanych na stronie działań, które były przez nas pożądane / ilość unikalnych odwiedzin x 100%.

Mówiąc prosto – konwersja jest niczym innym jak źródłem zarobku zależnym od tego, na czym skupieni jesteśmy jako twórcy danej strony, sklepu czy innego serwisu internetowego.

Konwersja – i co dalej?

Jako twórcy musimy zastanowić się, co będzie dla nas wspomnianym działaniem pożądanym. Czy będzie to dodanie produktu do koszyka, zapisanie się użytkownika do newslettera czy na kurs, który oferujemy. A może będzie to przejście na stronę kontaktową i wysłanie formularza z zapytaniem o ofertę?

Dla przykładu – osoba tworząca sklep internetowy chce, żeby użytkownicy odwiedzający serwis dokonali zakupu – i właśnie to nazywamy działaniem pożądanym. 

W przypadku, gdy na 100 osób odwiedzających nasz sklep 10 z nich dokona zakupu – współczynnik konwersji wynosi 10%. 

Przykłady konwersji

  1. Konwersje mikro – to pozostałe działania, które nie przekładają się bezpośrednio na wzrost współczynnika konwersji, ale mogą w przyszłości mieć na nią realny wpływ. Są to m.in.:
  • zapisanie się do newslettera,
  • rejestracja w serwisie,
  • dodanie produktu do koszyka.
  1. Konwersje makro – to wszelkie działania pożądane, które bezpośrednio przekładają się na wzrost konwersji, są to:
  • dokonanie zakupu przez użytkownika,
  • zapytanie o ofertę,
  • zapisanie się na listę płatnych subskrypcji (np. Abonament w serwisie Netflix)

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że zainteresowany naszą ofertą klient zapisze się do newslettera, a po otrzymaniu informacji np. o sezonowej wyprzedaży dokona zakupu właśnie w naszym sklepie.

Co powinieneś zrobić?

Przede wszystkim należy wyznaczyć cel konwersji dla swojej strony internetowej. Musisz zastanowić się, co będzie dla Ciebie czynnikiem istotnym, takim, który pozwoli Ci zarobić. Może będzie to wysłanie zapytania o wykonanie jakiejś usługi albo dokonanie zakupu któregoś z Twoich produktów? Może wystarczy, że klient zapisze się do newslettera na Twojej stronie internetowej?

Współczynnik konwersji jest bardzo dobrym miernikiem przeprowadzanych przez nas działań marketingowych. Pozwala realnie oszacować, jak wkład wykonanej przez nas pracy przekłada się na faktyczny zarobek.

Wyznaczenie celu konwersji pozwoli Ci po pewnym czasie dokonać dogłębnej analizy przeprowadzonych działań i zastanowienia się jak wyeliminować tzw. pusty ruch.

Pusty ruch – to wejścia na stronę, które nie generują żadnego z pożądanych działań, tym samym nie mają realnego wpływu na konwersję.

Istnieje ryzyko, że użytkownicy generujący tego typu ruch trafili na naszą stronę przypadkowo, szukając zupełnie innych rzeczy – warto wtedy zastanowić się nad doborem bardziej odpowiednich słów kluczowych.

Dla przykładu, jeżeli klientka szuka długiej czerwonej sukienki i trafi na naszą stronę, na której oferujemy piękną, długą, ale różową sukienkę – nie będzie zainteresowana zakupem i po prostu opuści stronę, podnosząc tym samym nasz współczynnik odrzuceń.

Innym przykładem mogą być reklamy. Jeżeli linki do naszego serwisu umieszczamy na wielu zewnętrznych i nietematycznych stronach – oczywiście klienci będą trafiali na naszą stronę, ogólny ruch będzie wzrastał, ale nie dojdzie do konwersji. Takim przykładem mogłoby być reklamowanie sklepu z sukienkami na stronach stricte poświęconych np. motoryzacji czy wędkarstwu.

Czy istnieje idealny współczynnik konwersji?

Zapewne chciałbyś w tym momencie usłyszeć, że tak – istnieje idealny współczynnik konwersji, do którego należy dążyć i wynosi on dokładnie 7.24%. Niestety, ale taki wskaźnik nie istnieje.

Satysfakcjonujący współczynnik konwersji uzależniony jest w zbyt dużym stopniu od branży czy też charakteru samego biznesu. Jednak myślę, że możemy uznać – im wyższy współczynnik konwersji, tym wyższe powinno być nasze zadowolenie.

Jeżeli założyłeś sobie współczynnik konwersji, którego uzyskanie dalej jest bardzo odległe, powinieneś skupić się na Optymalizacji współczynnika konwersji (ang. Conversion Rate Optimization). 

Skomentuj