Czym jest Conversion Rate Optimization (CRO)?
Conversion Rate Optimization – działania pozwalające na optymalizację współczynnika konwersji, czyli zwiększenie odsetka użytkowników wykonujących istotne dla nas czynności (wypełnienie formularza kontaktowego, zapisanie się do newslettera, dokonanie zakupu).
Powyższa definicja jest bardzo ogólna, ponieważ CRO to bardzo rozległe pojęcie, w którym mieszczą się różnorodne strategie, których skuteczność zależy od potrzeb konkretnego przypadku. Optymalizacja współczynnika konwersji zależy przede wszystkim od tego, jak obecnie wygląda nasza strona internetowa oraz od tego, czym zajmuje się nasz biznes – każda sytuacja wymaga indywidualnego podejścia, dlatego inną strategię należy obrać zarówno dla sklepu internetowego, jak i strony przedstawiającej ofertę konkretnej usługi.
Na co warto zwrócić uwagę planując optymalizację strony?
Sama optymalizacja może obejmować wiele elementów takich jak:
- Content marketing: Jakość treści znajdujących się na stronie ma ogromny wpływ na jej odbiór zarówno przez użytkowników, jak i wyszukiwarki – warto więc zwrócić uwagę na tematyczność i czytelność dodawanych treści, ale też aktualność i wiarygodność udostępnianych informacji.
- Oferowane systemy płatności: Szybka i wygodna możliwość sfinalizowania zakupu zwiększa szansę na konwersję, a udostępnienie różnych metod płatności sprawia, że większa liczba użytkowników decyduje się na dokonanie zakupu.
- UX i UI strony: Skomplikowane działanie strony oraz zbyt duża ilość kroków od wejścia na stronę do osiągnięcia zamierzonego efektu, np. dokonania zakupu, może zniechęcić użytkowników. Należy więc zadbać o intuicyjność strony, jak również o dostosowanie jej do urządzeń mobilnych.
- Działanie formularzy: Formularze na stronie dają użytkownikom możliwość kontaktu oraz zadawania pytań dotyczących oferty – ich sprawne działanie jest więc ważnym czynnikiem wpływającym na ocenę jakości usługi.
- Szybkość działania naszej strony: Szybkość ładowania strony ma wpływ zarówno na jej pozycję w wynikach wyszukiwania, jak i na poziom zadowolenia użytkowników z niej korzystających. Zbyt długie oczekiwanie na pełne załadowanie się strony sprawi, że część użytkowników przejdzie po prostu na stronę konkurencji.
- Konkurencyjność i atrakcyjność oferty: Kiedy potencjalni klienci trafią już na stronę, to od sposobu przedstawienia oferty zależy, czy zdecydują się na skorzystanie z niej. Warto więc zadbać o atrakcyjność strony oraz sprawdzić jak wypada ona na tle konkurencji.
Jak widać, istnieje wiele aspektów, w których mamy szansę poprawić naszą stronę internetową i sprawić by była bardziej przystępna dla użytkowników. Od poprawy jakości naszych treści, do zmian w formularzach kontaktowych, aż do zaawansowanych zmian w oferowanych systemach płatności. Działania optymalizacyjne warto rozpoczynać od tych najłatwiejszych i najszybszych do wdrożenia. Jeżeli poprawa UX strony wymaga pracy grafika, inne zmiany mogą zostać wprowadzone w czasie oczekiwania na gotowy projekt. Wśród takich zmian może znaleźć się optymalizacja treści czy dodanie przycisku/formularza do wybranych podstron.
Skuteczna optymalizacja – co warto przeanalizować?
By działania podejmowane w celu optymalizacji współczynnika konwersji były skuteczne, muszą opierać się na konkretnych danych. Należy jednak pamiętać, że analiza zachowań użytkowników to bardzo złożony proces. Wyniki naszego sklepu mogą znacznie różnić się, na przykład ze względu na sezonowość oferty, dlatego analizując dane powinniśmy uwzględnić też fakt, że niektóre czynniki są od nas niezależne. Jeżeli nie jesteśmy w stanie jednoznacznie określić kierunku najbliższych działań, dobrym rozwiązaniem będzie przeprowadzenie odpowiednich testów A/B, co pozwala na podzielenie użytkowników na dwie grupy – tych, którzy zobaczą zmienioną wersję strony oraz tych, dla których zmiany te nie będą widoczne.
Wśród ważnych kwestii, które należy przeanalizować, znajdują się odpowiedzi na poniższe pytania:
- Skąd pozyskujemy użytkowników? W jaki sposób trafiają na naszą stronę?
- Na którą z podstron trafiają użytkownicy?
- Jakich urządzeń używają odwiedzający? Czy warto dokładniej przeanalizować stronę pod kątem urządzeń mobilnych?
- Na której z podstron odwiedzający spędzają najwięcej czasu?
- Gdzie mieszkają nasi użytkownicy? Jeśli nasza oferta skierowana jest do osób z konkretnego regionu, warto sprawdzić, czy to właśnie oni stanowią większość odwiedzających.
- Jak szybko ładuje się nasza strona? Według ostatnich statystyk już 1 sekunda zbyt długiego ładowania się strony wpływa na 7% spadek konwersji.
W otrzymaniu odpowiedzi na powyższe pytania pomoże nam wykorzystanie dostępnych narzędzi analitycznych jak Google Analytics, a uzyskane informacje pozwolą na wypracowanie strategii i obranie celu, na którym powinniśmy skupić się w najbliższej przyszłości.
Chcesz poprawić konwersję na swojej stronie?
Chcesz zwiększyć sprzedaż?