Strona Główna Google Trends

Google Trends – jak korzystać by poznać trendy z branży?

Czym jest Google Trends?

Google Trends to bezpłatne narzędzie, które pozwala na badanie popularności wyszukiwanych haseł w wyszukiwarce Google. W Polsce funkcjonuje w ramach wyszukiwarki Google i umożliwia sprawdzenie, jakie słowa kluczowe zyskują popularność w danym regionie i w czasie rzeczywistym. Dzięki Google Trends można poznać trendy google w wynikach wyszukiwania oraz podobne tematy, które mogą być ważne w danym kontekście.

Dlaczego warto wykorzystywać Google Trends?

Przede wszystkim dlatego, że pozwala na poznanie popularności wyszukiwanych haseł oraz na analizę ich wzrostów i spadków w czasie. Dzięki temu można lepiej planować działania na platformie zakupy Google, prowadzić kampanie reklamowe. W artykule postaram się przedstawić sposób działania Google Trends oraz różne sposoby wykorzystania tego narzędzia w biznesie czy mediach.

Jak działa Google Trends?

Google Trends działa w oparciu o dane, które przekazuje wyszukiwarka Google. Analizuje wyszukiwane hasła wprowadzane w wyszukiwarce Google i informuje, które z nich są najczęściej wyszukiwane w danej lokalizacji w czasie rzeczywistym. Dzięki temu użytkownik może poznać trendy google i podobne tematy oraz na tej podstawie wykorzystać te informacje do swoich działań.

Jak działa Algorytm Google Trends?

Algorytm Google Trends jest oparty na analizie trendów wyszukiwania słów kluczowych. Narzędzie porównuje ilość wyszukiwań danego hasła w określonym czasie z innymi hasłami w tym samym okresie. Następnie wyniki są przedstawiane w formie grafik i wykresów, co umożliwia porównanie popularności różnych słów kluczowych. Algorytm Google Trends uwzględnia również geograficzne położenie i wyświetla popularność zapytań w danym regionie.

Oferując tym samym listę fraz kluczowych występujących w wynikach wyszukiwania danego kraju i języka, które następnie są agregowane i prezentowane w Google Trends Polska[Odkrywaj – Trendy Google].

Jakie są sposoby wykorzystania Google Trends?

Może ono być wykorzystane w różnych branżach i dziedzinach, takich jak marketing, dziennikarstwo, biznes czy polityka. Oto kilka sposobów wykorzystania tego narzędzia:

Analiza trendów wyszukiwania:

Jednym z podstawowych zastosowań jest analiza trendów w wyszukiwaniach. Dzięki temu narzędziu możemy zobaczyć, jakie słowa kluczowe zyskują na popularności, a które tracą. Analizując te trendy, możemy przewidzieć, jakie kierunki rozwijają się w danej branży, a które są już passé.

Na przykład, jeśli sprzedajemy produkty związane z kilkoma branżami – możemy dokonać analizy trendów by zobaczyć, jakie produkty są w danym czasie najbardziej popularne i jakie zaczynają zyskiwać na popularności w każdej z branż. Opierając się na danych historycznych możemy sprawdzić też sezonowość różnych produktów.

Planowanie kampanii marketingowej:

Na podstawie danych z Google Trends można stworzyć strategię marketingową, która będzie odpowiadać aktualnym czy sezonowym potrzebom naszych użytkowników. W oparciu o to, o co wyszukiwarka Google jest pytana w danym czasie przez użytkowników.

Monitorowanie reputacji marki własnej w internecie:

Google Trends pozwala na sprawdzenie, jakie hasła są najczęściej wyszukiwane związane z daną firmą czy osobą. Dzięki temu możemy ocenić, jak silną pozycję ma nasza marka w Internecie i jak możemy ją poprawić.

Badanie konkurencji:

Google Trends może pomóc nam w badaniu konkurencji. Możemy porównać popularność wyszukiwanych przez klientów słów kluczowych związanych z naszą branżą, co pomoże nam zobaczyć, jakie są trendy i co robią nasi konkurenci. Dzięki temu możemy opracować strategię, która pozwoli nam konkurować z nimi i przyciągać więcej klientów.

Warto jednak pamiętać, że Google Trends nie jest narzędziem idealnym i nie zawsze pozwala na uzyskanie pełnej i wiarygodnej informacji. Zawsze należy łączyć wyniki z Google Trends z innymi narzędziami analitycznymi i danymi.

Jakie dane oferuje Google Trends?

Dzięki narzędziu pozyskać możemy bardzo wiele cennych informacji na temat popularności i trendów w wyszukiwaniach w Google. Umożliwia to analizę zapytań wyszukiwania, geograficznego położenia i popularności zapytań w czasie. Dzięki temu można poznać preferencje i trendy użytkowników internetu i wykorzystać je w planowaniu kampanii reklamowych lub w prowadzeniu działań marketingowych.

Zapytania wyszukiwania

Użytkownicy mogą wpisać wyszukiwane hasło i otrzymać informacje na temat popularności zapytań w czasie, trendów oraz podobnych tematów. Narzędzie umożliwia także porównanie popularności różnych zapytań, co może być przydatne w badaniu rynku lub planowaniu strategii marketingowej.

Zapytania Wyszukiwania w Google Trends

Geograficzne położenie

Kolejny rodzaj danych, który oferuje narzędzie firmy Google. Użytkownicy mogą poznać popularność zapytań w danym podregionie, co pozwala na lepsze dopasowanie kampanii reklamowych lub działań marketingowych do potrzeb i preferencji danego rynku. Dzięki temu można skuteczniej dotrzeć do grupy docelowej i zwiększyć skuteczność działań.

Popularność zapytań w czasie

Użytkownicy mogą poznać trendy i zmiany w wyszukiwaniach w określonym czasie. Narzędzie umożliwia analizę popularności zapytań w ciągu roku, miesiąca, tygodnia lub dnia, co pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb i preferencji użytkowników internetu pokazując nam wyszukiwane hasła zestawione z popularnością.

Wykres obrazujący popularność zapytań w czasie w usłudze Google Trends

Można powiedzieć, że narzędzie to oferuje wiele cennych danych na temat wyszukiwań w Google, które mogą być wykorzystane w prowadzeniu działań marketingowych, badaniu rynku czy analizie trendów. Dostępne dane obejmują zapytania wyszukiwania, geograficzne położenie i popularność zapytań w czasie, co pozwala na lepsze zrozumienie preferencji i potrzeb użytkowników internetu.

Jak wykorzystać Google Trends w różnych branżach?

Jest to narzędzie, które wykorzystać możemy w wielu branżach do analizy trendów wyszukiwań mających na celu podjęcie odpowiednich decyzji dla naszego biznesu.

Poniżej prezentuję przykłady wykorzystania Google Trend w czterech wybranych branżach:

Marketing i reklama:

Może pomóc w badaniu popularności różnych słów kluczowych związanych z danym produktem lub usługą, co pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb i preferencji klientów. Przede wszystkim pozwala nam ono odnaleźć trendy wyszukiwań w różnych sezonach i okresach, co może pomóc w dostosowaniu kampanii reklamowych – szczególnie tych komercyjnych – do potrzeb rynku.

Media i dziennikarstwo:

Dziennikarze i redakcje mogą wykorzystać to narzędzie do badania, które tematy są najczęściej wyszukiwane przez użytkowników w danym kraju lub regionie. W ten sposób można stworzyć treści, które odpowiadają na najważniejsze pytania i potrzeby użytkowników.

E-commerce:

Podobnie jak w marketingu i reklamie – sklepy internetowe mogą wykorzystać Google Trends do badania trendów zakupowych, co pozwoli na przygotowanie odpowiedniej oferty produktowej, a także na zaplanowanie odpowiednich promocji i okresów wyprzedażowych.

Zdrowie i medycyna:

Google Trends może pomóc w badaniu trendów związanych z danymi chorobami lub objawami, co pozwala na zrozumienie potrzeb pacjentów i dostosowanie oferty usług medycznych.

Odpowiednie zapytanie w Google Trends – jak je wybrać?

Wybór odpowiednich zapytań jest kluczowy dla skutecznego wykorzystania Google Trends, poniżej przedstawiam jak dokonać wyboru odpowiedniego zapytania:

Określ cel badania:

Przed rozpoczęciem pracy warto zastanowić się nad tym, jakie chcemy osiągnąć cel. Czy chodzi o poznanie trendów w danej branży, czy o sprawdzenie popularności danego produktu lub usługi? W zależności od celu, warto wybrać odpowiednie zapytania.

Skorzystaj z podpowiedzi:

Wyszukiwanie odpowiednich zapytań w usłudze może być czasochłonne i wymagać sporej wiedzy na temat branży. Dlatego warto skorzystać z podpowiedzi dostarczanych przez samą platformę. Wystarczy wpisać kilka słów kluczowych, a Google Trends wyświetli propozycje powiązanych tematów.

Skorzystaj z podpowiedzi wyszukiwanych haseł

Wykorzystaj porównanie:

Usługa pozwala na porównanie kilku zapytań jednocześnie, co może pomóc w identyfikacji popularnych fraz. Warto również porównać zapytania z różnych okresów, aby zobaczyć, jak zmienia się popularność poszczególnych fraz. Które z nich tracą zainteresowanie użytkowników, a które to te słowa kluczowe zyskujące popularność.

Wykres porównawczy Google Trends dla dwóch zapytań

Porównanie w zależności od rejonu

Sprawdź trendy sezonowe:

W przypadku niektórych branż trendy sezonowe mogą mieć duże znaczenie. Dlatego warto zwrócić uwagę na popularność poszczególnych zapytań w określonych okresach roku, takich jak święta, wakacje czy sezon grzewczy.

Sprawdź raport porównawczy dla trendów czasowych Google Trends

Użyj narzędzi zewnętrznych:

Istnieją również narzędzia zewnętrzne, które pomagają w wyszukiwaniu odpowiednich zapytań. Do takich narzędzi należą np. Google Ads Keyword Planner czy Google Analytics.

Podsumowując, wybór odpowiednich zapytań w Google Trends jest kluczowy dla skutecznego wykorzystania tego narzędzia. Warto określić cel badania, skorzystać z podpowiedzi dostarczanych przez samą platformę oraz porównać popularność różnych fraz. Można również skorzystać z narzędzi zewnętrznych, które pomagają w identyfikacji popularnych słów kluczowych.

Wiedza o Google Trends w dużym skrócie:

  1. Może być używany w wielu branżach i służy do analizowania trendów wyszukiwania dla konkretnych zapytań. W przyjazny sposób przedstawia wyszukwane hasła zyskujące popularność.
  2. Aby skutecznie wykorzystać narzędzie, warto wybrać odpowiednie zapytania, które mają duży wpływ na branżę i zyskują popularność w czasie rzeczywistym.
  3. Dzięki niemu masz dostęp do różnych typów danych, takich jak geolokalizacja, porównania czasowe, trendy wyszukiwania i podobne zapytania, które pomogą zrozumieć trend dla określonego zapytania.
  4. W połączeniu z innymi narzędziami analitycznymi, takimi jak Google Analytics czy Google Ads Keyword Planner może dostarczyć pełniejszy obraz trendów i pomóc w podjęciu bardziej skutecznych działań marketingowych.
  5. Jego aktywne wykorzystywanie może pomóc w przewidywaniu przyszłych trendów i potrzeb klientów, co z kolei pozwala na szybsze i skuteczniejsze dostosowanie działań marketingowych czy strategicznych.
Jakub Krysmalski

Jakub Krysmalski

Specjalista SEO, w branży od 2017 roku. Absolwent poznańskiego Uniwersytetu Adama Mickiewicza. Pasjonat nowych technologii i innowacyjnych rozwiązań możliwych do zastosowania w codziennej pracy, które usprawniają działania na stronach klientów. Jeśli przeczytałeś news ze świata AI i chcesz mu o tym powiedzieć - najpewniej już o nim wie. 😉 Fan dobrych kryminałów i literatury faktu.