Linkowanie wewnętrzne - czym jest?

Linkowanie wewnętrzne – czym jest? Jak wspomóc pozycjonowanie dzięki niemu?

Każda strona internetowa posiada jakąś treść. Treści te przeważnie są tematyczne – dotyczą jakiegoś zagadnienia lub kategorii. Naszym celem jest oczywiście zatrzymanie użytkownika jak najdłużej w obrębie tematyki, która go interesuje. W tym celu warto wykorzystać linkowanie wewnętrzne (internal linking). Taki zabieg pomoże nam poprawić konwersję i poprawi interakcje użytkownika ze stroną, a także może zmniejszyć współczynnik odrzuceń.

Linki wewnętrzne na stronach internetowych – czym są?

Czytając artykuł w sieci łatwo trafić na frazy, które są wyróżnione i są odnośnikami do innej podstrony. To właśnie linki wewnętrzne. Często są one zaznaczone kolorem i łatwo je dostrzec. Są to tzw anchory (kotwice), czyli bezpośrednie linki wewnętrzne w treści. Dzieje się tak dlatego, że prawdopodobnie twórca treści chce żebyśmy podążyli za tym linkiem i zagłębili się bardziej w temat. Może to być odniesienie do innego artykułu rozwijającego pewną tezę postawioną w danym paragrafie, ale także produkt, którego zastosowanie omawiamy w artykule. Linkowanie wewnętrzne może mieć różny cel, lecz tym najważniejszym jest konwersja i zmniejszenie współczynnika odrzuceń.

Oprócz linków w treści warto wyjaśnić także inne zastosowanie linków. Istnieją bowiem rózne rodzaje linków wewnętrznych. Dobre rozplanowanie struktury menu głównego w nagłówku strony, jak i elementów w stopce to jednocześnie dobrze zaplanowana struktura linkowania wewnętrznego. Elementy menu głównego i stopki są dostępne site-wide, więc możemy dostać się do podstrony podlinkowanej w nich z każdego miejsca w strukturze witryny. Jest to również bardzo ważny aspekt w kontekście indeksowania się naszej strony. Nawigacja jest bardzo ważnym elementem pod kątem UX – przykładowo link do strony głównej w obrębie menu pozwoli nam dotrzeć do niej z każdego miejsca na stronie. Dobrze jest zatem przemyśleć dobre rozmieszczenie linków site-wide.

Trzecim równie ważnym sposobem na linkowanie wewnętrzne jest menu okruszkowe (breadcrumb). Jest to rodzaj nawigacji wewnętrznej, który pomaga poruszać się po naszej stronie internetowej i zapewnia łatwy dostęp do hierarchii kategorii. Jest umieszczany zazwyczaj u góry strony lub pod menu głównym i prezentuje ścieżkę odwiedzanych przez użytkownika stron.

linki wewnętrzne

Zastosowanie takiego menu może przynieść wiele korzyści dla linkowania wewnętrznego. Między innymi:

  • Ułatwia nawgiację wewnętrzną
  • Powoduje wydłużenie czasu spędzonego na stronie
  • Poprawia indeksowalność strony
  • Poprawia UX
  • Pomaga w zwiększeniu konwersji

Poprawa wrażeń użytkownika dzięki linkowaniu wewnętrznemu

Jak widać linki wewnętrzne zdecydowanie poprawiają nawigację na stronie internetowej. Ma to bezpośredni wpływ na wrażenia z użytkowania naszej witryny. Istnieje jednak jeszcze jeden sposób na wykorzystanie tego elementu w celu lepszego UX. Warto wykorzystać w tym celu elementy CTA (Call To Action). Mogą to być np. przyciski, które są wyróżnione w treści lub na końcu artykułu i mają na celu nakłonić użytkownika do jakiegoś działania – w tym przypadku do przejścia na podstronę, która jest podlinkowania pod danym elementem. Dla nas jest to także link wewnętrzny, który ma te same zalety jak te wymienone wcześniej w artykule, a dla użytkownika jest to element działający na niego wizualnie i może nakłonić go do określonego działania na danej stronie internetowej.

Jak linki wewnętrzne mogą poprawić pozycjonowanie witryny w wynikach wyszukiwania Google?

Przede wszystkim poprzez ułatwienie indeksowania. Dobra nawigacja pozwala łatwiej dotrzeć do stron internetowych i uniknąc sytuacji, gdzie podstrona nie posiada żadnych odnośników prowadzących do siebie (tzw. Orphan pages). Warto weryfikować czy dana podstrona jest dostępna w obrębie nawigacji strony, ponieważ brak linkowania może osłabić nasze szanse na dobre wyniki w SEO. Roboty wyszukiwarki mogą także łatwiej zrozumieć, które strony są istotne w odniesieniu do hierarchi np, kategorii produktowych. Dobrze jest także zapewnić dostęp do ważnych podstron na stronie głównej.

Poprawa nawigacji może także przyczynić się do lepszych doświadczeń użytkownika. Dzięki temu może on spełnić więcej czasu na stronie, my zaś w efekcie otrzymamy niższą stopę odrzuceń i wyższy wskaźnik konwersji. Linkowanie wewnętrzne ogrywa zatem kluczową rolę w nawigacji strony internetowej.

To wszystko może przełożyć się na wyższe pozycje słów kluczowych ważnych dla nas przy promowaniu swojej marki i zwiększa wartość poszczególnych podstron. Dobre linkowanie wewnętrzne w obrębie tematyki powiązanej z daną grupą słów kluczowych (tzw klastrem), pozwala na stworzenie silnej sieci powiązań pomiędzy tymi frazami, co w efekcie może przełożyć się na wysokie pozycje.

Taki zabieg pokazuje, że jesteśmy ekspertem w danej dziedzinie i nasze linki wewnętrzne nie prowadzą do dowolnych miejsc na stronie, tylko do tych ściśle określonych z daną tematyką.

linki wewnętrzne a pozycjonowanie

O czym jeszcze warto pamiętać?

Nadmierna ilość linków wewnętrznych

Dobrą praktyką będzie unikanie nadmiernej ilości linków wewnętrznych do jednej podstrony. Jeżeli odnieśliśmy się już do jakieś podstrony w obrębie jednego artykułu – nie ma sensu do niego wracać wielokrotnie. Nadmierna ilość linków wewnętrznych może zostać odebrana jako spam dla użytkownika. Dotyczy się to również ogólnej liczby odnośników. Zbyt częste linkowanie w treści może być złe dla robotów Google. Warto tutaj zachować umiar, aby ułatwić wyszukiwarce Google ich analizowanie. Algorytmy Google biorą pod uwagę tylko pierwsze wystąpienie linku. Następne linki umieszczone w treści prowadzące do tej samej podstrony – nie będą wzięte pod uwagę. Warto więc prowadzić użytkownika także do kolejnych podstron.

Kotwice (anchors)

W linkowaniu wewnętrznym ważne jest przemyślenie kotwic (anchor text). Ważne, żeby kotwica była opisowa i pomagała zrozumieć użytkownikowi, dokąd prowadzi link. Powinien być to zatem precyzyjny opis, która wskazuje jasno co znajdziemy pod danym odnośnikiem. Dobrą praktyką dodawania linków wewnętrznych do innych podstron będzie unikanie zbyt ogólnych kotwic, ponieważ marnują one potencjał SEO naszej treści.

Tematyczność

Linkowanie wewnętrzne powinno prowadzić do stron powiązanych tematycznie ze sobą. Prowadzenie użytkownika w coś odmiennego od tematyki treści strony internetowej, na której się znajduje może być mylące i powodować złe wrażenia, oraz utrudniać robotom wyszukiwarki analizowanie naszej strony. Dobrze zatem jest zaplanować odpowiednie klastry w obrębie fraz kluczowych w strukturze witryny.

Błędne adresy URL

Dobrze jest być czujnym podczas tworzenia linków. Mała literówka może sprawić, że link będzie prowadzić do niestniejącej podstrony, lub będzie zawierać przekierowanie. Może to wprowadzać w błąd użytkowników. Roboty wyszukiwarek mogą być także wprowadzowane w zakłopotanie. Dlatego dodawanie linków wewnętrznych powinno być przeprowadzone uważnie.

struktura linków wewnętrznych

Jak sprawdzić linkowanie wewnętrzne?

Kiedy dopiero planujemy wdrożenie naszej strony internetowej i nie jest ona jeszcze dostępna publicznie, możemy zaplanować odpowiednie linkowanie wewnętrzne z wyprzedzeniem. Co jednak jeśli mamy już stronę w sieci i chcemy sprawdzić stan linkowania wewnętrznego? Najlepiej sprawdzić stan indeksowania w narzędziu Google Search Console. Po pierwsze możemy zweryfikować ilość zaindeksowanych podstron, dzięki czemu będziemy w stanie ocenić skuteczność linków wewnętrznych w tym aspekcie. Z drugiej strony raport pokaże nam błędy w kontekście linkowania wewnętrznego, np. przekierowania wewnętrzne 301 wynikające ze zmiany adresów podstron, lub błędnie wpisane adresy URL.

Aby sprawdzić linkowanie wewnętrzne możemy wykorzystać również popularne crawlery takie jak Screaming Frog, czy Sitebulb. Pierwszy z nich posiada wersję bezpłatną. Jest ona ograniczona do sprawdzenia 500 adresów – powinno to w zupełności aby sprawdzić podstawową strukturę serwisu. Narzędzie pozwala nam na sprawdzenie na jakiej stronie znajduje się link, gdzie w obrębie danej podstrony on występuje, czy jest to link tekstowy, czy może pochodzi z obrazka itp. Możemy również łatwo wygenerować raport takich linków i znaleźć szybko błędy.

Podsumowanie

Jak widać linkowanie wewnętrzne jest procesem, który może przynieść nam wiele korzyści. Jest równie ważne jak linki zewnętrzne. Warto jest więc zadbać o dobre zaplanowanie linków, żeby ułatwić robotom google zrozumienie struktury strony i jej tematyki. Dłuższy czas spędzony na stronie, mniejszy współczynnik odrzuceń, wyższe pozycje – to tylko jedne z wielu pozytywów jakie będą nagrodą za pracę przy ulepszaniu Twojej strony.

Jeśli jednak nie masz czasu lub boisz się, że nie poradzisz sobie z tym procesem – zgłoś się do nas. Pozycjonowanie stron jest naszą pasją. Chętnie pomożemy Ci zarówno w tym procesie, jak i wielu innych zagadnieniach.

Jakub Falczyński

Jakub Falczyński

Full Stack SEO ze świetnym okiem do detali optymalizacyjnych, pozycjonowanie na rynkach zagranicznych mu nie straszne, od Tajlandii przez Francję po USA. W wolnym czasie gitarzysta oraz entuzjasta pływania i gier komputerowych.