Jak sprawdzić ruch na stronie

Jak sprawdzić ruch na stronie? Poznaj najbardziej popularne sposoby!

Jeśli prowadzisz bloga, sklep internetowy lub innego rodzaju stronę, to zapewne interesuje Cię, jak wiele osób ją odwiedza. Wiedza ta pozwala określić skuteczność działań marketingowych i to, jak angażujące są tworzone treści. Dzięki temu możemy zwiększyć ruch na naszej stronie. Rosnąca liczba odwiedzających może być również motywacją do dalszej pracy.

W celu sprawdzenia jak duży jest nasz ruch organiczny na stronie, warto użyć narzędzi do analizowania ruchu na stronie internetowej. W tym artykule przedstawiamy trzy proste sposoby, dzięki którym możesz sprawdzić, ile osób odwiedza Twoją stronę, jakie są jej najpopularniejsze sekcje i jakie działania podejmują na niej odwiedzający. Możemy też dowiedzieć się więcej o źródłach ruchu, co także może pomóc nam zwiększyć ruch.

Google Analytics – czyli jak sprawdzić ruch na stronie za darmo?

Najprostszym i najbardziej rzetelnym sposobem, żeby sprawdzić ruch na stronie, jest wykorzystanie darmowego narzędzia do analizy ruchu – Google Analytics. Już podstawowe raporty, takie jak „Czas rzeczywisty”, pozwolą nam sprawdzić, ile osób aktualnie korzysta z naszej strony internetowej. Dodatkowo będziemy mogli poznać urządzenia, z których korzystają nasi użytkownicy oraz podstrony, na których spędzają najwięcej czasu.

raport ruchu w czasie rzeczywistym - Google Analytics

Jeżeli chodzi o dane historyczne, to wystarczy przejść do sekcji „Pozyskanie”, a następnie „Przegląd”. Tutaj możemy sprawdzić, ile odsłon wygenerowała nasza strona lub konkretne podstrony w danym przedziale czasowym.

raport pozyskania ruchu Google Analytics

W tym miejscu także dowiemy się, jakie kanały przyciągają najwięcej ruchu na naszą stronę. Należy przejść do sekcji „Wyświetl raport dotyczący pozyskiwania użytkowników”.

kanały pochodzenia użytkowników google analytics

Kanały pochodzenia ruchu

Dowiedzmy się, co oznaczają kanały, które można tam znaleźć:

  • Paid Search – ruch powstający przez kliknięcia w płatne reklamy w wynikach wyszukiwania.
  • Social – ruch generowany przez kliknięcia w linki w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter, Google+ i inne.
  • Organic Search – ruch pochodzący z bezpłatnych, organicznych wyników wyszukiwania. Jeśli większość ruchu pochodzi z tego kanału, świadczy to o dobrej widoczności witryny, co może być bezpośrednią zasługą pozycjonowania strony.
  • Direct – ruch generowany poprzez bezpośrednie wejście na Twoją stronę za pomocą wpisania adresu w pasku wyszukiwania. Najczęściej generują go użytkownicy, którzy już znają Twoją ofertę i wracają na Twoją stronę. W tym kanale Google Analytics uwzględnia również ruch, którego źródła nie są rozpoznawalne.
  • Referral – ruch generowany przez kliknięcia użytkowników na linki prowadzące do Twojej strony z innych witryn.
  • Display – ruch z reklam w sieci reklamowej, obejmującej nie tylko ruch w wyszukiwarce Google, ale także Bing i inne wyszukiwarki.
  • Other – kanał obejmujący ruch z różnych źródeł, w tym również z Facebooka i dane z innych mediów społecznościowych.
  • Cross-Network – użytkownicy trafiający na Twoją stronę z reklam w różnych sieciach np. reklamowej i wyszukiwania.
  • Affiliates – obejmuje ludzi trafiających z linków ze stron stowarzyszonych (afiliacyjnych).
  • Audio – w tym przypadku użytkownicy trafiają do witryny przez reklamy na aplikacjach audio np. podcasty.
  • E-mail – kanał obejmujący użytkowników trafiających do nas przez linki w wiadomościach mailowych.
  • Mobile Push Notifications – gdy wchodzimy w linki w wiadomościach na urządzeniach mobilnych, jednocześnie nie korzystając z aplikacji. 
  • Organic Shopping – to użytkownicy, którzy dotarli do witryny poprzez linki, które nie są reklamą na platformach sprzedażowych np. Amazon.
  • Organic Social – to użytkownicy, którzy dotarli do witryny poprzez linki, które nie są reklamą w witrynach społecznościowych np. Facebook.
  • Organic Video – to użytkownicy, którzy dotarli do witryny poprzez linki, które nie są reklamą na platformach video np. YouTube.
  • Paid Other – ruch pochodzący z reklam, który jednocześnie nie pochodzi z wyszukiwarki oraz plaftorm sprzedażowych, społecznościowych i wideo.
  • Paid Shopping – to użytkownicy, którzy dotarli do witryny poprzez linki, które są reklamą na platformach sprzedażowych np. Amazon.
  • Paid Social – to użytkownicy, którzy dotarli do witryny poprzez linki, które są reklamą w witrynach społecznościowych np. Facebook.
  • Paid Video – to użytkownicy, którzy dotarli do witryny poprzez linki, które są reklamą na platformach video np. YouTube.
  • SMS – użytkownicy trafiający do nas z linków w wiadomościach SMS. 

Google Analytics oferuje wiele raportów, dzięki którym możemy śledzić ruch na stronie. Każdy z nich służy temu samemu celowi. Dzięki temu narzędziu poznajemy nie tylko konkretne liczby dotyczące ruchu, ale również użytkowników odwiedzających naszą stronę. To skarbnica wiedzy o ich zainteresowaniach, demografii oraz urządzeniach, z których korzystają.

Innymi słowy, znajdziemy tu wiele danych, które pomogą nam w zwiększeniu ruchu na naszej stronie. Możemy także poznać współczynnik odrzuceń, co jest przydatne w kontekście analizy ruchu na stronie.

Jak założyć konto?

Jeśli chodzi o konfigurację Google Analytics, to nie ma się czego obawiać. Założenie konta jest całkowicie darmowe i wymaga jedynie posiadania konta Google. Należy zalogować się na stronie http://www.google.com/analytics/ i utworzyć nowe konto w sekcji „Administracja”. Po wpisaniu adresu swojej domeny Google skonfiguruje kod, który należy umieścić na swojej stronie oraz na wszystkich podstronach. Kod ten najlepiej umieścić w sekcji <head> strony, tak by pojawiał się on się w kodzie każdej podstrony dostępnej w obrębie serwisu internetowego. W końcu zależy nam, by śledzić cały ruch na stronie. Od tej pory będą zbierane dane na temat ruchu na naszej witrynie.

Jeśli nie chcesz codziennie sprawdzać raportów, możesz skorzystać z opcji powiadomień o zmianach w ruchu na stronie. W przypadku, gdy ruch na stronie spadnie lub wzrośnie gwałtownie, otrzymasz powiadomienie SMS lub e-mailem. Takie alerty można utworzyć wg własnych preferencji.

Możliwości Google Analytics

To bezpłatne narzędzie jest skarbnicą wiedzy dla każdego analityka. Wiemy już jak sprawdzić ruch na stronie, ale narzędzia Google Analytics pozwalają na dużo więcej. Przede wszystkim nasz biznes powinien mieć jasno określone cele, które chcemy zrealizować. Cele te możemy skonfigurować bezpośrednio przy pomocy zdarzeń dostępnych w aplikacji. Pozwolą nam one mierzyć konwersję i sprawdzić, czy nasze działania są rentowne i powodują osiągnięcie założonych celów.

Google Search Console – kolejne wartościowe narzędzie od twórców wyszukiwarki Google

Dzięki narzędziu Google Search Console możesz sprawdzić i przeanalizować ruch organiczny na swojej stronie internetowej lub w sklepie online. W raporcie „Skuteczność” znajdziesz informacje takie jak:

  • liczba kliknięć, czyli liczba wejść na Twoją stronę z wyników wyszukiwania Google,
  • liczba wyświetleń, czyli ile razy użytkownik mógł zobaczyć link do Twojej strony w SERP (uwzględniając scrollowanie),
  • CTR – stosunek liczby kliknięć w stosunku do liczby wyświetleń strony w wynikach wyszukiwania
  • średnia pozycja witryny dla domeny na wszystkie frazy, na które była widoczna w określonym czasie.

Google Search Console pozwala także na bardziej szczegółową analizę ruchu, obejmującą konkretne podstrony, urządzenia z których pochodzi ruch, wskazanie fraz generujących ruch na podstronach oraz kraje, z których pochodzi ruch.

Google Search Console API

Możemy uzyskać także bardziej szczegółowe dane z wykorzystaniem Google Search Console Api. Możemy przykładowo uzyskać frazy kluczowe przypisane bezpośrednio do adresów URL, wraz z danymi o ruchu organicznym i pozycjach.

Google Search Console API

Dane pozyskane z Google Search Console mogą pomóc Ci poprawić ruch na Twojej stronie, na przykład poprzez sprawdzenie, czy ruch generowany jest przez frazy sprzedażowe czy bardziej ogólne. Możesz także zweryfikować, czy strony, które są dla Ciebie istotne pod względem sprzedażowym, generują dużo ruchu, oraz czy wyświetlenia przekładają się na kliknięcia i konwersje. Dzięki tym informacjom możesz wprowadzić ewentualne usprawnienia w strukturze strony i procesie zakupowym, jeśli ruch nie generuje konwersji.

Ahrefs – potężne narzędzie do analizy ruchu i analizy konkurencji

Ahrefs to płatne narzędzie SEO, które skupia się na wielu aspektach SEO. Między innymi są to: analiza profilu linkowego, analiza ruchu na stronach internetowych, czy też analiza konkurencji. Co dokładnie można z niego dowiedzieć się na jej temat? Między innymi:

  • które podstrony generują największy ruch,
  • ile ruchu generowane jest z urządzeń mobilnych,
  • jakie są prognozy ruchu dla poszczególnych podstron,
  • jakie słowa kluczowe odpowiadają za wzrost ruchu na stronie.

Dzięki analizie ruchu w Ahrefs można pozyskać cenne informacje na temat strategii konkurencji i wykorzystać je do rozbudowy własnej witryny o nowe podstrony ofertowe. Możemy także zaplanować strategię linkowania, ponieważ dowiemy się jak konkurencyjne są frazy kluczowe, które nas interesują. Jest to również kluczowe zagadnienie w zakresie budowania ruchu.

Narzędzie to zawiera również estymowowane dane na jakie zapytania użytkownicy generują największy ruch na stronie konkurencji. Oczywiście mają one charakter szacunkowy, ale wiele przeprowadzonych przez nas strategii potwierdza, że są godne zaufania i miarodajne.

Analiza ruchu konkurencji powinna być krytycznym punktem przy planowaniu strategii SEO.

Inne wartościowe narzędzia do sprawdzania ruchu

Oczywiście istnieje więcej płatnych narzędzi SEO do analizy konkurencji. Najbardziej popularne z nich to:

  • Senuto
  • Semrush
  • Semstorm
  • Surfer SEO

Każde z nich pozwoli nam dowiedzieć się więcej o słowach kluczowych i będzie przydatne przy analizie konkurencji. Dzięki nim sprawdzisz ruch. Są też pomocne w przypadku kompleksowych działań SEO. W każdym z nim możemy sprawdzić słowa kluczowe na konkretnych podstronach konkurencji. Możemy zaplanować wiele w zakresie optymalizacji działań marketingowych. Są także pomocne w kontekście planowania linków, co może przełożyć się na ruch na stronie.

Podsumowanie

Wiemy już jak sprawdzić ruch na Twojej witrynie. Dokładne dane o organicznych wynikach wyszukiwania pozwalają nam na lepsze monitorowanie ruchu na stronie. Możemy sprawdzić dane historyczne Twojej witryny, jak i dane w czasie rzeczywistym. Przy pomocy darmowych narzędzi jesteśmy w stanie nie tylko sprawdzić ruch na stronie, ale także zaplanować cele biznesowe i monitorować konwersję.

Warto zaplanować też sprawdzenie ruchu na stronach konkurencji. Możemy dzięki temu poznać potencjał pod kątem ruchu dla naszego biznesu. Oprócz darmowych narzędzi warto wspomóc się tymi płatnymi, które pozwolą nam na zaplanowanie strategii w celu generowania ruchu.

Ruch może pochodzić z wielu kanałów. Warto więc dbać o posiadanie kilku wartościowych ścieżek, które generują ruch na stronie www. Jeżeli zależy Ci na dużej liczbie użytkowników odwiedzających, którzy pochodzą z wyników organicznych – sprawdź naszą ofertę pozycjonowania stron internetowych.

Jakub Falczyński

Jakub Falczyński

Full Stack SEO ze świetnym okiem do detali optymalizacyjnych, pozycjonowanie na rynkach zagranicznych mu nie straszne, od Tajlandii przez Francję po USA. W wolnym czasie gitarzysta oraz entuzjasta pływania i gier komputerowych.