Dlaczego nie widzę swoich reklam AdWords? [7 powodów]
Z całą pewnością jest to jedno z najczęstszych pytań, z którymi spotykają się w swojej pracy specjaliści AdWords. Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, ponieważ każdy przypadek może być inny. Co więcej fakt, że reklama nie jest widoczna podczas wyszukiwań wcale nie musi oznaczać, że kampania nie działa i nikt tej reklamy faktycznie nie widzi. Poniżej przedstawimy kilka powodów, dla których klienci najczęściej nie widzą swoich reklam.
1. Wyczerpany budżet dzienny
Jednym obowiązkowych kryteriów podczas konfigurowania kampanii jest wprowadzenie budżetu dziennego. Żadna kampania AdWords nie może zostać bez tego uruchomiona. Przy zwiększonym zainteresowaniu reklamą lub zbyt niskim budżecie dziennym środki mogą ulec wyczerpaniu nawet po 2-3 godzinach emisji reklam. Oczywiście następnego dnia emisja reklam zostanie wznowiona zgodnie z ustalonym harmonogramem a reklamy będą się wyświetlać do momentu kiedy budżet dzienny na to pozwoli.
2. Ustawienia kampanii – kierowanie, słowa kluczowe, harmonogram
Czy sprawdzając widoczność swoich reklam jesteś w 100% pewien, że konkretna fraza jest dodana do kampanii? Czy emisja reklam zaplanowana jest dokładnie na tą godzinę i dzień kiedy podejmujesz wyszukiwanie? A może Twoja kampania kierowana jest na Londyn, podczas gdy Ty fizycznie jesteś w Manchester? Choć z pozoru są to banalne pytania – odpowiedź na nie, zanim zdenerwujesz się, że Twoja kampania nie działa.
3. Sposób sprawdzania reklam
Zgodnie z rekomendacjami Google widoczności reklam AdWords nie powinno się sprawdzać ręcznie – czyli poprzez wpisanie frazy do wyszukiwarki. Choć jest to najbardziej intuicyjny i oczywisty sposób, często może wprowadzić nas w błąd. Dlaczego? Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że Google dokłada wszelkich starań, aby serwowane Internautom wyniki w jak największym stopniu były zgodne z ich preferencjami. A zatem jeśli system wykryje, że reklama nie wzbudza zainteresowania Internauty ( nie jest klikana przez niego) po jakimś czasie zostanie zastąpiona reklamą konkurencyjną:
„If you repeatedly search for your own business on Google but you don’t click your ad, you may stop seeing the ad after a while. That’s because Google’s system recognizes your computer and stops showing ads that it thinks you aren’t interested in.”
Dlatego Google rekomenduje, aby widoczność reklam sprawdzać za pomocą oficjalnego narzędzia do diagnostyki reklam:
https://adwords.google.pl/apt/anon/AdPreview?__u=1000000000&__c=1000000000
4. Systemy blokujące reklamy
Coraz więcej osób korzysta z systemów blokowania reklam. Ponieważ zazwyczaj bardzo szybko przyzwyczajamy się do ich dyskretnej obecności, po jakimś czasie łatwo zapomnieć, że system blokuje wszystkie reklamy, a nie tylko reklamy konkurencji.
5. Reklama odrzucona lub w trakcie sprawdzania
Po uruchomieniu kampanii lub jej edycji reklamy muszą przejść obowiązkową weryfikację Google pod kątem poprawności. Zazwyczaj procedura ta trwa dosyć krótko, ale dopiero po jej zakończeniu reklamy mogą zacząć się wyświetlać. Reklama z różnych względów może także zostać odrzucona przez system – nawet jeśli wcześniej była aktywna. Wpływ na taki stan rzeczy mogą mieć różne czynniki – np. niedziałający adres URL strony docelowej. Oczywiście w takich sytuacjach Google wysyła alerty do opiekuna konta, ale po usunięciu przyczyny odrzucenia reklama i tak musi przejść krótką weryfikację.
7. Za niskie stawki CPC
Google AdWords to system licytacyjny. Regularnie należy sprawdzać wysokość stawek CPC – i to, czy są one wystarczająco wysokie, aby reklama uzyskała miejsce na pierwszej stronie wyników Google. W końcu konkurencja nie śpi – każdy chce być jak najwyżej na pierwszej stronie Google.
Jak widać czynników może być sporo, a powyższy artykuł w pełni nie opisuje wszelkich niuansów, z którymi spotkaliśmy się w naszej pracy – a jedynie te najczęstsze. W razie wątpliwości zawsze zachowaj zimną krew, weź głęboki oddech i skontaktuj się ze swoim opiekunem, aby ustalić przyczynę braku widoczności reklam. W końcu jesteśmy tutaj dla Ciebie.
Warto również zapoznać się z informacjami z Centrum Pomocy Google:
https://support.google.com/adwords/troubleshooter/1711301?hl=en