Dlaczego SEO jest kosztowne, i dlaczego warto w nie inwestować
Jedną z bardziej popularnych metod reklamy strony w internecie jest proces pozycjonowania, polegający na działaniach on-page oraz off-page. Często poruszanym problemem jest cena usługi. Dlaczego na rynku występują tak rozbieżne oferty? Czy warto wybrać tanie jednorazowe pozycjonowanie za kilka złoty, czy zainwestować znacznie więcej?
Za co tak naprawdę płacimy?
SEO w Polsce staje się coraz bardziej popularne, jednak wielu klientów nie zdaje sobie sprawy, jakie procesy zachodzą po podpisaniu umowy, oraz jak bardzo są kosztowne.
Audyt strony
Czym jest audyt? To dokument skupiający wszystkie wykryte błędy lub problemy strony, umożliwiające osiągnięcie wysokich pozycji na dane wyrażenia kluczowe. Znajdziemy w nim również rekomendowane rozwiązania mające na celu poprawę błędów.
Cena audytu w zależności od jego zaawansowania waha się w przedziale od 1000 do nawet 7000 zł.
Optymalizacja strony
W zależności od rodzaju współpracy – wytyczne lub wprowadzanie zmian przez agencję koszty mogą się różnić. Średnia cena za godzinę pracy programisty waha się pomiędzy 100 a 300 zł. Proces optymalizacji jest kluczowy i nie jest jednorazowy z racji na częste zmiany w algorytmach wyszukiwarek oraz rozbudowę serwisu.
Link building
Proces link buildingu jest jednym z najdłuższych w czasie oraz najbardziej kosztownym. Cena samego link bildingu jest ciężka do określenia, ponieważ koszt będzie zależny od ilości oraz ich jakości pozyskanych odnośników. Najpopularniejszymi typami pozyskiwanych linków są:
- katalogi stron – od 0 do 20 zł
- linki z komentarzy – od 2-10 zł
- linki z wątków na forum – od 2-20 zł
- publikacje sponsorowane – 50-2000 zł
- dedykowane zaplecze – budowa 500-2000 zł + miesięczny koszt ok 500zł.
Do powyższych cen należy jeszcze doliczyć cenę przygotowania treści, wahającą się w granicach od 6-30 zł za 1000 znaków.
Copywriting
Nie do zaprzeczenia jest fakt, że Content Marketing stał się składową procesu pozycjonowania. Unikalne opisy produktów czy kategorii, cykliczne artykuły na blogu – to tylko nieliczne obszary działań związane z treścią. Aby pokazać algorytmom, że strona “żyje” potrzebne jest od kilku do kilkudziesięciu tysięcy znaków miesięcznie. Ceny za 1000 znaków znajdują się w przedziale od 6-30 zł, jednak większość agencji zatrudnia profesjonalnych Copywriterów na etat.
Analityka i raportowanie
Do wykonania analizy często konieczne są różnego rodzaju narzędzia. Są one ważne w kontekście raportowania i ciągłej analityki, monitorowania sytuacji projektu. Posiadanie takich narzędzi pozwala na bieżąco optymalizować kampanie SEO, tak aby zrealizować wcześniej przyjęte cele.
Przykłady i cena narzędzi, najczęściej wykorzystywanych przez specjalistów:
- SemRush – od 100 do 400 dolarów miesięcznie
- SEMstorm – od 34 zł do 490 zł miesięcznie
- Ahrefs – od 99 do 999 dolarów miesięcznie
- MajesticSEO – od 75 do 379 dolarów miesięcznie
- Senuto – od 55 zł do 479 zł
- Seostation – od 27 zł do 127 zł miesięcznie
- ASPS.pl – od 7 zł do 145 zł miesięcznie
- SearchMetrics – od 79 zł miesięcznie (ceny ustalane indywidualnie)
- Link Detox – od 149 do 2499 euro miesięcznie
Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze doświadczenie specjalisty, który będzie potrafił dobrać odpowiednie wyrażenia oraz dobrać strategię, która pozwoli uzyskać długofalowy efekt w postaci wysokich pozycji i zwiększającego się ruchu na stronie. Wycena pracy specjalisty jest trudna do określenia. Widełki w tej branży zaczynają się od 1500 zł a czasami przekraczają nawet 7000 zł.
Dlaczego warto inwestować w pozycjonowanie?
Z pewnością każdy szukający informacji lub oferty na temat pozycjonowania, natknął się na oferty “SEO za 200 zł” z bardzo krótkimi okresami umów. Nie oszukujmy się, taka jednorazowa inwestycja z pewnością się nie zwróci, ponieważ pozycjonowanie to proces długofalowy, wymagający czasu. Czasy zarzucenia domeny backlinkami są już dawno za nami, a w cenie 200 zł możemy jedynie otrzymać kilkadziesiąt linków, jeden tekst i wygenerowany automatycznie audyt. Pierwsze efekty działań widoczne są przeważnie po ok 3 miesiącach, choć termin ten jest mocno uzależniony od trudności promowanych wyrażeń oraz strony internetowej klienta.
Wybierając tanie SEO z pewnością zapłacimy za automatyczne działania, których jakość jest bardzo niska, a sam wpływ na proces pozycjonowania może nawet zaszkodzić naszej witrynie. Wybierając droższe rozwiązania otrzymamy z pewnością:
- odpowiednio dobrane wyrażenia oraz w większości przypadków możliwość ich wymiany,
- cykliczne audyty oraz reoptymalizacje
- link bulding wysokiej jakości z tematycznych serwisów, na unikalnych treściach,
- raporty na podstawie różnych narzędzi.
Co da Ci dobrze wykonana usługa SEO?
Pierwszą rzeczą jaką powinieneś dostrzec, to zwiększenie widoczności twojej marki, z którą przyjdzie także zwiększający się ruch na stronie. Efektem tych działań będzie z pewnością zwiększająca się liczba telefonów, maili czy transakcji. Mało tego, proces pozycjonowania jest na tyle “elastyczny”, że zwiększając nakłady jesteśmy w stanie ciągle zwiększać ruch (z pewnością nie tak szybko jak w pierwszych miesiącach kampanii) i docierać do jeszcze szerszego grona odbiorców.
Strona internetowa bez odpowiedniej promocji jest jak samochód bez silnika – nie spełnia swojego głównego celu. Uruchamiając stronę internetową powinniśmy sobie odpowiedzieć na kluczowe pytania – po co chcemy ją uruchomić oraz na czym chcemy zarabiać. Kolejnym krokiem jest dobór odpowiedniej dla Ciebie kampanii. Jeśli zależy ci na szybkim efekcie – proces pozycjonowania nie jest najlepszym rozwiązaniem. Jeśli jednak celujesz w długofalowy rozwój – warto wybrać pozycjonowanie.