Planujesz przerwać działania online z powodu koronawirusa? Przeczytaj!

Epidemia koronawirusa to ogromny cios dla gospodarki i test dla wielu firm. Jednak rynek nie znosi próżni i każda, nawet ogólnoświatowa tragedia, ma nie tylko swoich przegranych, ale także zwycięzców.

Na podstawie wyników Google Trends możemy zaobserwować, że zarówno na polskim rynku, jak i w UK czy USA, zyskują na popularności zapytania związane z zakupami online.





Branże, które zyskują na sytuacji to przede wszystkim:

  • sklepy spożywcze online,
  • producenci i dostawcy aplikacji umożliwiających komunikację online,
  • na polskim rynku także sklepy z elektroniką (kamerki, laptopy, smartfony)
  • dostawcy gier online,
  • artykuły dla zwierząt,
  • środki ochrony osobistej,

Ci, którzy stracili, to przede wszystkim:

  • restauracje,
  • kluby fitness,
  • wszelkiego rodzaju miejsca zapewniające rozrywkę – kluby, kina, teatry,
  • branża „beauty”,
  • taksówki,

Dziwi nieco brak w tej infografice branży turystycznej, ale to zapewne kwestia specyfiki rynku amerykańskiego.

Poniżej infografika prezentująca trendy sprzedażowe na amerykańskim rynku:

Czy warto rezygnować z działań DIGITAL

Kiedy przychodzi kryzys i firmy szukają wszelkich możliwych źródeł oszczędności, koszty związane z reklamą online wydają się być jednymi z pierwszych do „obcięcia”. I oczywiście w przypadku wielu branż jest to uzasadnione, bo ciężko oczekiwać podtrzymywania wydatków na marketing, kiedy stoimy w obliczu np. zwolnień pracowników. Niemniej jednak, już kryzys z 2009 roku (upadek Lehman Brothers) pokazał, że rezygnacja z tych działań nie jest dobrą decyzją. Dlaczego?

  1. SEO – zarabia pieniądze, a marketing w wyszukiwarkach prowadzi do sprzedaży i dostarczenia do Twojej strony potencjalnych klientów, właśnie w momencie gdy szukają produktów lub usług. Pomimo 14-dniowej kwarantanny ludzie nadal potrzebują produktów i usług, a pobyt w domu sprzyja zakupom online i wyszukiwaniu w sieci.
  2. Marketing w wyszukiwarkach internetowych jest mierzalny i elastyczny. Dzięki wnikliwej analizie danych możesz ukierunkować swój budżet na frazy i kanały skierowane do klientów nastawionych na kupno, rezygnując np. z fraz o działaniu brandowym – wszystko jest kwestią zmiany strategii!
  3. Rynek nie znosi pustki. W tej chwili w tradycyjnych sklepach ciężko nam dostać takie produkty jak: maseczki ochronne, żele antybakteryjne, czy papier toaletowy;). Wyobraź sobie jakie dochody generuje pierwsza dziesiątka wyników wyszukiwania na te frazy. Jeśli Twojej firmy nie będzie wśród nich, z pewnością będzie tam konkurencja.
  4. Pamiętaj, pomimo trudnej sytuacji świat się nie kończy. Ludzie wciąż będą potrzebować produktów i usług a marketing w wyszukiwarkach to najlepsza opcja dotarcia do klientów.
  5. Za jakiś czas wszystko wróci do normy, a dzięki odpowiedniej strategii SEO wdrażanej lub realizowanej właśnie teraz, zyskasz więcej benefitów.

Nick LeRoy w swoim artykule dla Search Engine Land „Reducing digital marketing due to COVID-19? Read this first” także zaleca pozostanie przy działaniach SEO oraz Content Marketingowych odnosząc się do analizy przeprowadzonych danych, z których wynika, że jedynym powodem zmniejszonej liczby wyświetleń czy wejść na stronę jest spadek popytu wywołany przez koronawirusa, a nie zmiana pozycji w rankingu. Redukowanie budżetu na kampanie seo równa się z ryzykiem utraty tych cennych pozycji, a kiedy poziom wyszukiwań wróci – a z pewnością tak się stanie, możesz odnotowywać jeszcze mniejszą liczbę wejść niż przed rozpoczęciem pandemii. Dlatego tak istotne jest utrzymanie – o ile nie rozwój – działań SEO.

Co można zrobić w tym trudnym okresie

W krytycznych chwilach kontaktuj się ze swoimi klientami za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Jesteśmy zamknięci w swoich domach, nie możemy spotykać się z przyjaciółmi ani chodzić do kina czy ulubionej restauracji. Przez to więcej korzystamy z mediów społecznościowych szukając nowych informacji czy kontaktu ze znajomymi. To dobry czas aby Twoja firma wyróżniła się w pozytywny sposób. Nie bądź nachalny, okazuj empatię. Pokazuj swoje dobre uczynki i buduj markę.

Upewnij się, że Twoją firmę można znaleźć w Internecie.

Obecnie więcej osób jest online niż na ulicach. W ostatnich tygodniach ruch w sieci znacznie wzrósł, szukamy nie tylko nowych informacji, ale także pomysłów na spełnianie czasu wolnego i rozrywkę, co dla wielu wiąże się z robieniem zakupów. To nie czas na ukrywanie się w sieci. To czas na budowanie strategii SEO, aby umożliwić dotarcie do Twoich produktów.

Reklama PPC – mądry ruch na teraz

PPC to świetny pomysł na zyskanie przewagi konkurencyjnej. Statystyki pokazują, że średni koszt za kliknięcie spadł o ok. 6% i prawdopodobnie będzie nadal spadał w związku z mniejszą liczbą firm konkurencyjnych. Mniejsza konkurencja to oczywiście także większa szansa na konwersję.

Bądź przed konkurencją

SEO zwiększa ruch organiczny na Twojej stronie internetowej. Dotarcie na sam szczyt wymaga czasu, inwestycji, planowania strategii. Zaprzestanie kampanii SEO może być krytycznym błędem dla Twojej firmy – ryzykujesz nie tylko utratę wypracowanych wyników ale również przychodów.

Przygotuj swoją firmę na powrót do normalności

Sytuacja nie może trwać w nieskończoność. Można się spodziewać, że za miesiąc czy dwa wszystko zacznie się stabilizować wraz z zachowaniem konsumentów. To, co się dzisiaj wydarzy w Twoich działaniach SEO, będzie odczuwalne właśnie wtedy kiedy ludzie będą chcieli wydawać swoje pieniądze.

Oferty promocyjne

Okaż wsparcie swoim klientom. Stwórz oferty promocyjne. Ludzie szukają oszczędności i chętnie korzystają z rabatów. Możesz je szybko wypromować za pomocą reklam PPC czy mediów społecznościowych.

Nie popadaj w panikę

Pochopne podejmowanie decyzji nigdy nie kończy się dobrze w strategii marketingu online. Analizuj dane i w oparciu o nie podejmuj decyzje. Gospodarka się nie kończy, ludzie nadal za pomocą Google będą szukać produktów i usług.

Wykorzystaj ten czas na dokończenie spraw

Nie miałeś dotychczas czasu aby wdrożyć nowe produkty na stronę? A może od miesiąca piszesz teksty do nowej kategorii? To najlepszy czas na dokończenie twojej digitalowej listy rzeczy do zrobienia. Warto przyjrzeć się swojej stronie, wykonać audyt CRO. Aby móc działać z pełną mocą jak tylko skończy się epidemia.

I ostatnia, najważniejsza rada…

Dbaj o siebie, Twoje zdrowie jest bowiem najważniejsze.

Źródła:

https://searchengineland.com/covid-consumers-pessimistic-but-spending-more-online-331519

https://www.searchenginejournal.com/seomonitor-marketing-investments-shrink/355828/

https://www.searchenginejournal.com/seo-marketing-combat-coronavirus-impact/354780/

https://www.searchenginejournal.com/seo-after-covid-19-8-opportunities-to-start-working-on-now/357068/

Skomentuj