Walka z… czasem ładowania strony

To nie żart i nie prognozy – Google już teraz bierze pod uwagę szybkość ładowania strony, a trend ten będzie tylko rósł. Dlaczego to takie istotne i w jaki sposób można odchudzić stronę, by nie kusić losu?

Wytyczne Google i lipcowe zmiany

O tym, że Google uwzględnia szybkość ładowania strony wiemy od dawna. Jest to jeden z kluczowych czynników przy ocenie witryny – na komputerach. Na lipiec 2018 roku planowana jest aktualizacja z myślą o smartfonach, która wiąże się z trendem mobile first. Te strony, które nie uwzględniają użytkowników telefonów i ich doświadczenia, będą spadać w dół w wynikach wyszukiwania.

Czasu mamy nadal dość dużo, by zmienić swoją stronę www lub dopasować jej poszczególne elementy do zmieniających się wytycznych. Użytkownicy na pewno docenią te zmiany, dla projektantów i administratorów stron to jednak spore wyzwanie. Google poleca jednak aż 3 narzędzia do optymalizowania czasu ładowania strony:

– Chrone User Experience Report,

– Lighthouse,

– PageSpeed Insights.

 

Rzeczywiste dane w PageSpeed Insights

Narzędzie polecane przez Google przeszło poważny remont. Jego użytkownicy mogą teraz wykorzystywać w swoich działaniach nie tylko ocenę szybkości, ale także wykres rozkładu wczytywania strony, którego dane pochodzą z Chrome User Experience Report. Są to statystyki dostarczane przez samych użytkowników, które wskazują na rzeczywisty stan danej strony www – a nie tylko środowisko testowe.

To nie wszystko. Zyskujemy także dostęp do ilości MB koniecznych do pobrania całej zawartości strony. Cel – ułatwienie optymalizacji strony i dopasowania jej do wytycznych Google.

 

Czynniki wpływające na szybkość działania strony

Istnieją dwa wskaźniki określające, czy strona oceniana jest jako Fast, Average lub Slow:

– FCP, czyli czas ładowania obrazów i treści od chwili uruchomienia strony,

– DCL – czas pobierania i przetwarzania kodu HTML, bez CSS, obrazów i JavaScript.

Wynik końcowy to średnia.

 

Wygląd PageSpeed Insights

Użytkownicy narzędzia mają dostępne trzy kategorie oceny strony: Fast, Average oraz Slow. Ponadto umożliwia ocenę wydajności strony, klasyfikując ją jako: Good, Medium i Low.

W sekcji Page Load Distributions otrzymamy dane dotyczące FCP i DCL oraz tego, jak są dystrybuowane w zbiorze danych.

Optimization Suggestions jest listą sprawdzonych metod I dobrych praktyk, które można zastosować, by zmniejszyć długość ładowania strony.

 

Interpretacja testu

Optymalna sytuacja występuje wtedy, gdy czas ładowania strony jest najkrótszy przy zachowaniu stabilnego działania witryny i wszystkich jej funkcjonalności. Podczas optymalizowania należy więc zadbać o komfortowe przeglądanie strony przez odbiorcę i zwrócić uwagę na współczynnik odrzuceń. Im mniejszy, tym lepsze zmiany wprowadziliśmy na stronie www.

Jak skrócić czas ładowania strony? Podstawą powinna być minifikacja kodu, czyli jego optymalizacja, np. poprzez wtyczki. Poza tym wykorzystajmy pamięć podręczną – zapisywanie wygenerowanego dokumenty HTML w zasobach serwera przyspiesza ładowanie strony. Dodatkowo należy optymalizować grafiki, zmniejszając ich wielkość.

Szczegółowe wskazówki na temat konkretnych działań optymalizacyjnych:

Neadoo Digital

Neadoo Digital

Neadoo Digital to dynamiczna i innowacyjna agencja marketingowa, która przede wszystkim specjalizuje się w pozycjonowaniu stron internetowych oraz prowadzeniu skutecznych kampanii reklamowych w Google Ads. Z pasją tworzymy efektywne strategie SEO, które odpowiadają na unikalne potrzeby naszych klientów. Naszym głównym celem jest pomagać firmom, niezależnie od ich wielkości, osiągnąć sukces na arenie cyfrowej, zwiększając ich widoczność i generując wartościowy ruch na ich stronach internetowych.