content hub - co to jest i jakie korzyści niesie dla SEO

Content Hub – co to jest i jakie korzyści niesie dla SEO?

Treści zawarte na stronach internetowych odgrywają kluczową rolę w pozycjonowaniu. Na ich jakość i pozycję w wyszukiwarce mają wpływ różne czynniki, m.in. unikalność, optymalizacja pod kątem słów kluczowych czy dostosowanie do oczekiwań użytkowników. Warto również zwrócić uwagę na sposób organizacji treści. Jedną z ciekawych i przydatnych strategii jest content hub.

Z artykułu dowiesz się:

  • Czym jest content hub i z jakich elementów się składa.
  • Jakie są korzyści content hubów w pozycjonowaniu stron internetowych.
  • Jak stworzyć content hub krok po kroku.

Czym jest content hub?

Content hub to strategia tworzenia i zarządzania treściami na stronie internetowej. Jej celem jest stworzenie kompleksowego klastra tematycznego, czyli powiązanych ze sobą artykułów, wpisów blogowych, poradników lub innych rodzajów treści na konkretny temat. Content hub tworzy spójną i wartościową bazę wiedzy dla odwiedzających.

Każdy klaster tematyczny powinien składać się z trzech elementów:

  1. Filar (tzw. hub page lub pillar page) – główna strona, która szeroko opisuje wybrany temat i zachęca do zapoznania się z bardziej szczegółowymi informacjami na innych podstronach. Stanowi on centralny punkt łączący i organizujący treści w content hubie.
  2. Zawartość klastra (tzw. cluster content) – podstrony, które rozwijają i uzupełniają ogólną wiedzę ze strony filaru. Zawierają bardziej szczegółowe informacje, skoncentrowane na określonych aspektach omawianego tematu.
  3. Linkowanie wewnętrzne – połączenie linkami filaru i zawartości klastra. Strona główna content huba zawiera odnośniki do podstron, a każda podstrona linkuje z powrotem do strony głównej.

struktura content hub

Najprościej wyjaśnić koncepcję content hub na konkretnym przykładzie. Załóżmy, że prowadzimy sklep muzyczny z gitarami. Na swojej stronie internetowej mamy również bloga, na którym publikujemy treści poradnikowe. Przykładem zastosowania strategii content hub może być klaster o gitarze dla początkujących. Przygotowujemy zatem główny artykuł (pilar page), który ogólnie opisuje na co zwrócić uwagę wybierając pierwszą gitarę. Zawiera on linkowanie wewnętrzne do innych artykułów (zawartości klastra), które rozwijają temat. Mogą to być treści np. o konkretnych rodzajach gitar dla początkujących.

Jakie są korzyści content hubów dla SEO?

Wiemy już co to są content huby, ale dlaczego są one lepsze niż np. publikowanie pojedynczych artykułów bez określonej struktury? Przyjrzyjmy się zatem istotnym zaletą, które pomagają budować pozycję stron internetowych.

  • Poprawa struktury strony: Każdy kluczowy artykuł w klastrze tematycznym jest powiązany z innymi treściami, co ułatwia nawigację i zapewnia merytoryczną spójność. Uporządkowana struktura korzystnie wpływa również na poprawne indeksowanie strony.
  • Wzmocnienie autorytetu tematycznego: Łącząc filar z podstronami za pomocą odpowiednich linków wewnętrznych, budujemy semantyczne powiązania między treściami. Dzięki temu zwiększamy autorytet strony internetowej w kontekście konkretnego tematu. Google analizuje również wewnętrzne teksty zakotwiczeń linków, aby lepiej zrozumieć, o czym jest dana strona.
  • Wzmocnienie autorytetu linków: Strategicznie połączone strony w ramach klastra tematycznego korzystają z linków zwrotnych do siebie nawzajem. Oznacza to, że posiadany autorytet może być częściowo przenoszony na inne strony z content huba za pomocą linków wewnętrznych.
  • Zwiększenie ruchu organicznego: Content hub pozwala na stworzenie wyczerpującej bazy wiedzy na konkretny temat. Dzięki temu zwiększa się liczba organicznych odwiedzających, którzy szukają wartościowych treści dotyczących danego zagadnienia. Generowany jest większy ruch na stronie.
  • Dłuższy czas przebywania na stronie: Klaster tematyczny zachęca odwiedzających do pozostania dłuższego czasu na stronie internetowej. Dzięki powiązaniu podstron linkami wewnętrznymi, użytkownicy mogą pogłębić temat przechodząc z jednego artykułu do kolejnego. Dłuższy czas przebywania na stronie jest pozytywnym sygnałem dla Google, że strona jest wartościowa i dostarcza przydatnych informacji.

Jak stworzyć content hub?

Stworzenie klastra tematycznego to proces, który wymaga zastosowania kilku kluczowych kroków, które skutecznie zorganizują i powiążą treści na Twojej stronie. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pozwolą Ci skutecznie zrealizować ten proces:

Wybierz temat główny na filar klastra

Znajdź ogólny temat, który będzie stanowił filar Twojego content huba. Temat powinien być związany z Twoją branżą, a także być interesujący dla Twojej grupy docelowej. Najlepiej, aby posiadał od pięciu do dwudziestu podtematów, które będzie można rozwinąć na osobnych podstronach.

Nieodłącznym elementem wyboru tematu jest znalezienie pasującej frazy kluczowej, która ma dużą wyszukiwalność, potencjał ruchu oraz poprawną intencję. Jeśli rozwijasz bloga lub poradnik, wybrana fraza powinna być informacyjna. Oznacza to, że w wynikach wyszukiwania na daną frazę znajdują się artykuły blogowe. W celu znalezienia odpowiedniej frazy możesz skorzystać z narzędzi takich jak Google Keyword Planner, Answer the Public czy Ahrefs.

Wróćmy do naszego przykładu ze sklepem sprzedającym gitary i zbudowania content huba na bloga. Fraza “gitara dla początkujących” wydaje się być odpowiednia na filar klastra. Wyszukiwalność i potencjał ruchu wynosi 1000. Wyniki wyszukiwania to w większości informacyjne artykuły, więc intencja się zgadza. Temat jest również odpowiedni dla naszej grupy docelowej – osoba szukająca informacji o takiej gitarze może być naszym potencjalnym klientem.

Wybierz podtematy zawartości klastra

Znajdź od 5 do 20 podtematów, które są ściśle związane z wybranym głównym zagadnieniem. Powinny zawierać bardziej szczegółowe informacje, analizy, przykłady, porady czy instrukcje. Inspiracją może być przejrzenie Wikipedii. Zawiera ona dobrze zorganizowane informacje na prawie każdy temat, więc jest to świetne miejsce do znalezienia podtematów. Możesz również szukać zagadnień, które są mniej konkurencyjne lub omawiane, ale mają potencjał zainteresowania Twojej grupy docelowej. Skupienie się na specyficznych aspektach tematu może pomóc Ci wyróżnić się wśród konkurencji i przyciągnąć uwagę odwiedzających.

Tak jak w przypadku pilar page, dla każdego podtematu dobierz odpowiednią frazę kluczową. Schemat jest taki sam. Jedynie wyszukiwalność będzie mniejsza, ponieważ będą to bardziej szczegółowe tematy.

Analizując konkurencję oraz frazy powiązane z “gitarą dla początkujących”, dla naszego przykładu odpowiednie będą poniższe frazy kluczowe, o które możemy zbudować kolejne artykuły:

Fraza kluczowa Wyszukiwalność
gitara elektryczna dla początkujących 1000
gitara klasyczna dla początkujących 800
gitara akustyczna dla początkujących 300
gitara basowa dla początkujących 200
gitara klasyczna czy akustyczna dla początkujących 50
gitara dla początkujących dzieci 30

wyniki dla frazy

Wyniki dla frazy “gitara dla początkujących” w Answer the Public

Zastosuj linkowanie wewnętrzne

Na stronie filarowej umieść linki do odpowiednich podstron zawartości klastra. Najlepiej aby były one w treści, która jest odpowiednio powiązana z ich tematami. Kotwice, czyli tzw. anchory, powinny być naturalne i zrozumiałe dla użytkowników, jednoznacznie wskazywać na zawartość, do której prowadzi link oraz zachęcać do przeczytania kolejnych artykułów.

W treści zawartości klastra umieść linki prowadzące z powrotem do strony filarowej. To połączenie w obu kierunkach umożliwia użytkownikom łatwe przemieszczanie się między treściami, a wyszukiwarkom zrozumienie całej struktury.

Kiedy dodajesz nowe podstrony, pamiętaj również o aktualizowaniu linków na stronie filarowej. Upewnij się, że są one odpowiednio powiązane i prowadzą do nowych treści.

Optymalizuj treści pod kątem SEO

Upewnij się, że treści na stronie filarowej i w zawartości klastra są zoptymalizowane pod kątem SEO. Wykorzystaj znalezione słowa kluczowe, przyjazne dla wyszukiwarek tytuły, meta opisy, nagłówki, treści i grafiki, aby zwiększyć widoczność Twojej strony w wynikach wyszukiwania.

Regularnie aktualizuj i rozwijaj content hub

Content hub nie powinien być statycznym projektem. Regularnie dodawaj nowe treści oraz aktualizuj już istniejące. Monitoruj również trendy i zmiany w branży, aby dostosować się do potrzeb Twoich potencjalnych odbiorców.

Podsumowanie

Tworzenie content hubów to proces wymagający czasu i wysiłku. Nie dotyczy jedynie nowych treści – można wykorzystać oczywiście już istniejące. Wystarczy przemyśleć odpowiednią strukturę, wdrożyć linkowanie lub przykładowo przygotować nowy hub page, który połączy treści.

Zapamiętaj, że dobrze zorganizowane klastry tematyczne mogą przyczynić się do zwiększenia ruchu na Twojej stronie, poprawy widoczności w wynikach wyszukiwania oraz budowy autorytetu w danej dziedzinie. Jeśli chcesz wdrożyć strategię content hub z pomocą specjalistów, skontaktuj się z nami! Przeanalizujemy potencjalne tematy oraz przygotujemy dokładny content plan wraz z wytycznymi. W Neadoo oferujemy również napisanie i wdrożenie treści. Skorzystaj z naszej wiedzy i doświadczenia!

Agata Łuczak

Agata Łuczak

Specjalistka ds. SEO w Neadoo Digital. Pełna determinacji i zapału, jedyna kobieta w naszym zespole SEO. Wnosi świeże spojrzenie do naszej codziennej pracy. Uwielbia rozwiązywać różnego rodzaju zagadki i łamigłówki - podejrzewamy, że to właśnie stąd wzięła się jej pasja do SEO. Audyty, analizy i wdrożenia przeprowadza z dbałością o każdy szczegół. W wolnym czasie miłośniczka tańca towarzyskiego.